Hjem 187 Artikler 187 Aksjeopsjoner, Begrenset aksje, Phantom Stock, Stock Appreciation Rights (SAR) og Employee Stock Purchase Plans (ESPP) Det er fem grunnleggende typer individuelle egenkapital kompensasjonsplaner: aksjeopsjoner, aksjemarked og aksjeselskap, aksjer verdsettelsesrettigheter, phantom stock, og ansattes aksjekjøpsplaner. Hver type plan gir ansatte noen spesiell vurdering i pris eller vilkår. Vi dekker ikke her rett og slett å tilby ansatte rett til å kjøpe aksjer som enhver annen investor ville. Aksjeopsjoner gir ansatte rett til å kjøpe en rekke aksjer til en pris fastsatt til stipend i et bestemt antall år inn i fremtiden. Begrenset aksje og dens nærstående begrensede aksjer (RSUer) gir ansatte rett til å erverve eller motta aksjer, ved gave eller kjøp, når visse restriksjoner, for eksempel å jobbe et visst antall år eller møte et resultatmål, er oppfylt. Phantom aksje betaler en fremtidig kontantbonus som tilsvarer verdien av et visst antall aksjer. Verdipapirrettigheter (SAR) gir rett til økning i verdien av et utpekt antall aksjer, betalt kontant eller aksjer. Medarbeideroppkjøpsplaner (ESPP) gir ansatte rett til å kjøpe selskapsaksjer, vanligvis til rabatt. Aksjeopsjoner Noen nøkkelbegrep bidrar til å definere hvordan aksjeopsjoner fungerer: Øvelse: Kjøp av aksjer i henhold til et alternativ. Treningspris: Prisen som aksjen kan kjøpes på. Dette kalles også strykpris eller stipendpris. I de fleste planer er utøvelseskursen den virkelige markedsverdien av aksjen når bevilgningen utstedes. Spread: Forskjellen mellom utøvelseskursen og markedsverdien av aksjen på tidspunktet for øvelsen. Valgperiode: Hvor lenge ansatt kan holde opsjonen før den utløper. Vesting: Kravet som må oppfylles for å ha rett til å utøve muligheten - vanligvis videreføring av tjenesten for en bestemt tidsperiode eller møte i et resultatmål. Et selskap gir en ansatt mulighet til å kjøpe et uttalt antall aksjer til en bestemt tilskuddskurs. Alternativene vester over en tidsperiode, eller når enkelte individuelle, gruppe - eller bedriftsmål er oppfylt. Noen selskaper fastsetter tidsbaserte opptjeningsplaner, men tillater muligheter til å vassle tidligere dersom resultatmålene er oppfylt. Når en ansatt er etablert, kan den ansatte utnytte opsjonen til tildelingsprisen når som helst over opsjonsperioden fram til utløpsdatoen. For eksempel kan en ansatt få rett til å kjøpe 1.000 aksjer til 10 per aksje. Opsjonene utgjør 25 per år over fire år og har en løpetid på 10 år. Hvis aksjene går opp, vil medarbeider betale 10 per aksje for å kjøpe aksjene. Forskjellen mellom 10 stipendpris og utøvelseskurs er spredningen. Hvis aksjene går til 25 etter syv år, og medarbeideren utøver alle opsjoner, vil spredningen være 15 per aksje. Typer av opsjonsalternativer er enten incentivaksjoner (ISOs) eller ikke-kvalifiserte aksjeopsjoner (NSO), som noen ganger refereres til som ikke-statuterte aksjeopsjoner. Når en ansatt utøver en NSO, er spredningen på utøvelse skattepliktig til arbeidstaker som ordinær inntekt, selv om aksjene ennå ikke er solgt. Et tilsvarende beløp er fradragsberettiget av selskapet. Det er ingen lovfestet holdingsperiode for aksjene etter trening, selv om selskapet kan pålegge en. Eventuell etterfølgende gevinst eller tap på aksjene etter trening blir beskattet som en gevinst eller tap når opsjonær selger aksjene. En ISO gjør det mulig for en ansatt å (1) utsette beskatning på opsjonen fra datoen for utøvelsen til salgstidspunktet for de underliggende aksjene, og (2) betale skatt på hele sin gevinster til kursgevinster, i stedet for vanlig inntekt skattesatser. Visse betingelser må oppfylles for å kvalifisere for ISO-behandling: Arbeidsgiver må holde aksjene i minst ett år etter utøvelsesdagen og i to år etter tildelingsdatoen. Bare 100.000 aksjeopsjoner kan først utøves i et kalenderår. Dette måles etter opsjonsmessig markedsverdi på tildelingsdagen. Det betyr at kun 100.000 i stipendprisverdi kan bli kvalifisert til å bli utøvet i et år. Hvis det er overlappende inntjening, som for eksempel vil oppstå hvis opsjoner tildeles årlig og vestvis gradvis, må selskapene følge utestående ISO-standarder for å sikre at beløpene som blir tildelt under ulike tilskudd, ikke overstiger 100.000 i verdi i et år. Enhver del av et ISO-tilskudd som overskrider grensen, behandles som en NSO. Oppløsningsprisen må ikke være mindre enn markedsprisen på selskapets aksje på tilskuddstidspunktet. Bare ansatte kan kvalifisere seg for ISOs. Alternativet må gis i henhold til en skriftlig plan som er godkjent av aksjonærer, og som angir hvor mange aksjer som kan utstedes i henhold til planen som ISOs, og identifiserer klassen av ansatte kvalifisert til å motta opsjonene. Valg må gis innen 10 år fra datoen for styrets vedtakelse av planen. Alternativet må utøves innen 10 år fra bevilgningsdatoen. Hvis arbeidstakeren på tidspunktet for tilskudd eier mer enn 10 av stemmerettigheten til alle utestående aksjer i selskapet, må ISO-utøvelseskursen være minst 110 av aksjens markedsverdi på den dato og kan ikke ha en løpetid på mer enn fem år. Hvis alle regler for ISO er oppfylt, blir det endelige salg av aksjene kalt en kvalifiserende disposisjon, og arbeidstakeren betaler langsiktig kapitalgevinstskatt på total verdiøkning mellom tilskuddskurs og salgspris. Selskapet tar ikke skattefradrag når det foreligger en kvalifiserende disposisjon. Hvis det imidlertid er diskvalifiserende disposisjon, oftest fordi den ansatte utøver og selger aksjene før de oppfyller de påkrevde opptjeningsperioder, er spredningen på utøvelsen skattepliktig til den ansatte ved ordinære skattesatser. Enhver økning eller reduksjon i aksjens verdi mellom utøvelse og salg blir beskattet til kursgevinster. I dette tilfellet kan selskapet trekke spredningen på treningen. Når en ansatt utøver ISOs og ikke selger de underliggende aksjene ved årsskiftet, er spredningen på opsjon ved utøvelse et preferanseelement for den alternative minimumskatten (AMT). Så selv om aksjene kanskje ikke har blitt solgt, krever øvelsen at arbeidstakeren legger til gevinsten ved trening, sammen med andre AMT-preferanseelementer, for å se om det foreligger en alternativ minimumsskatt. I motsetning kan NSOs utstedes til alle ansatte, ansatte, styremedlemmer, konsulenter, leverandører, kunder, etc. Det er imidlertid ingen spesielle skattefordeler for NSOer. Som en ISO er det ingen skatt på tildeling av opsjonen, men når den utøves, er spredningen mellom tilskudd og utøvelseskurs skattepliktig som ordinær inntekt. Selskapet mottar tilsvarende skattefradrag. Merk: Hvis NSOs utøvelseskurs er mindre enn virkelig markedsverdi, er den underlagt de utsatte kompensasjonsregler i henhold til § 409A i Internal Revenue Code, og kan skattlegges ved opptjening og opsjonsmottakeren er gjenstand for straffer. Å utøve en opsjon Det er flere måter å utøve et aksjeopsjon på: ved å bruke kontanter for å kjøpe aksjene, ved å bytte aksjer den opsjonshaver allerede eier (ofte kalt en børsbytte), ved å jobbe med en megler for å gjøre samme dagssalg, eller ved å utføre en salgstransaksjonstransaksjon (disse to sistnevnte kalles ofte kontantløse øvelser, selv om dette begrepet faktisk inneholder også andre øvelsesmetoder) som effektivt sikrer at aksjer vil bli solgt for å dekke oppløsningsprisen og muligens skatter. Ethvert selskap kan imidlertid bare sørge for bare ett eller to av disse alternativene. Private selskaper tilbyr ikke samme dag eller salg til salgs, og begrenser ikke sjelden utøvelsen eller salget av aksjene som er anskaffet gjennom treningen til selskapet selges eller blir offentliggjort. Regnskap I henhold til regler for egenkapitalkompensasjonsplaner som skal være effektive i 2006 (FAS 123 (R)), må selskapene benytte en opsjonsprisemodell for å beregne nåverdien av alle opsjonsprisene fra tildelingstidspunktet og vise dette som en kostnad på deres resultatregnskap. Kostnaden som er innregnet, bør justeres basert på inntjeningserfaring (så uvestede aksjer regnes ikke som kompensasjon). Begrensede aksjekontrakterte aksjeplaner gir ansatte rett til å kjøpe aksjer til virkelig markedsverdi eller rabatt, eller ansatte kan motta aksjer uten kostnad. Men aksjene ansatte anskaffer er ikke egentlig deres ennå - de kan ikke ta i besittelse av dem før de angitte begrensningene bortfaller. Oftest bortfaller inntjeningsbegrensningen dersom medarbeider fortsetter å jobbe for selskapet i et visst antall år, ofte tre til fem. Tidsbaserte begrensninger kan utelukke alt på en gang eller gradvis. Eventuelle restriksjoner kan imidlertid pålegges. Selskapet kan for eksempel begrense aksjene til enkelte bedrifter, avdelinger eller individuelle prestasjonsmål oppnås. Med begrensede aksjeenheter (RSUer) mottar ansatte faktisk ikke aksjer før begrensningene bortfaller. I virkeligheten er RSUer som fantombeholdning avgjort i aksjer i stedet for kontanter. Med begrensede aksjekurser kan selskapene velge om det skal utbetales utbytte, gi stemmerett, eller gi de ansatte andre fordeler ved å være aksjonær før opptjening. (Å gjøre det med RSUs utløser straks beskatning til arbeidstakeren i henhold til skattebestemmelsene for utsatt kompensasjon.) Når ansatte blir tildelt begrenset lager, har de rett til å gjøre det som kalles et avsnitt 83 (b) valg. Hvis de gjør valget, blir de beskattet til ordinære inntektsskattesatser på prisbeløpet på prisen ved bevilgningstidspunktet. Hvis aksjene bare ble gitt til arbeidstakeren, er kjøpselementet deres fullverdige verdi. Dersom noen vederlag betales, er skatten basert på forskjellen mellom det som er betalt og den rettferdige markedsverdi på bevilgningstidspunktet. Hvis full pris er betalt, er det ingen skatt. Eventuell fremtidig verdiendring av aksjene mellom innlevering og salg blir deretter beskattet som gevinst eller tap, ikke ordinær inntekt. En ansatt som ikke foretar et valg i 83 (b), må betale ordinære inntektsskatter på forskjellen mellom det beløp som er betalt for aksjene og deres rettferdige markedsverdi når restriksjonene bortfaller. Senere verdiendringer er gevinster eller tap. Mottakere av RSUer har ikke lov til å gjøre valg av § 83 (b). Arbeidsgiveren får bare skattefradrag for beløp som ansatte må betale inntektsskatt, uansett om et valg av § 83 (b) er gjort. Et avsnitt 83 (b) valg har en viss risiko. Hvis arbeidstaker foretar valget og betaler skatt, men begrensningene aldri bortfaller, får arbeidstaker ikke de betalte skatter refundert, og ansatte får heller ikke aksjene. Begrenset lagerregnskap paralleller opsjon regnskap i de fleste henseender. Hvis den eneste begrensningen er tidsbasert inntjening, regner selskapene med begrenset lager ved først å bestemme total kompensasjonskostnad på det tidspunkt prisen blir tildelt. Imidlertid brukes ingen alternativ prismodell. Hvis arbeidstakeren rett og slett er gitt 1.000 restriksjoner aksjer verdt 10 per aksje, blir en 10.000 kostnad anerkjent. Hvis den ansatte kjøper aksjene til virkelig verdi, blir det ikke kostnadsført kostnadsfritt hvis det foreligger en rabatt som teller som en kostnad. Kostnaden avskrives deretter over opptjeningsperioden til begrensningene bortfaller. Fordi regnskapet er basert på den opprinnelige kostnaden, vil selskaper med lave aksjekurser finne at et krav til innkjøp av prisen betyr at regnskapsutgiftene vil være svært lave. Dersom inntjening er betinget av ytelse, vurderer selskapet når resultatmålet sannsynligvis vil oppnås og regnskapsføres over forventet opptjeningsperiode. Hvis ytelsesforholdet ikke er basert på aksjekursbevegelser, justeres beløpet som er innregnet for utmerkelser som ikke forventes å veste eller som aldri gjør vester hvis det er basert på aksjekursendringer, det er ikke justert for å reflektere priser som Arent forventet å eller ikke vest. Begrenset aksje er ikke gjenstand for de nye utsatt kompensasjonsplanreglene, men RSU er. Phantom Stock and Stock Vurdering Rettigheter Verdisettingsrettigheter (SARs) og phantom stock er svært liknende konsepter. Begge er i hovedsak bonusplaner som gir ikke aksjer, men heller retten til å motta en pris basert på verdien av selskapets aksje, dermed betingelsene verdsettelsesrettigheter og fantom. SARs gir vanligvis ansatt en kontant - eller aksjebetaling basert på økningen i verdien av et oppgitt antall aksjer over en bestemt tidsperiode. Phantom-aksjen gir en kontant - eller aksjebonus basert på verdien av et oppgitt antall aksjer, som skal utbetales ved utløpet av en bestemt tidsperiode. SARs har kanskje ikke en bestemt avregningsdato som opsjoner, de ansatte kan ha fleksibilitet når de skal velge å utøve SAR. Phantom aksjer kan tilby utbytte tilsvarende utbetalinger SAR ville ikke. Når utbetalingen er foretatt, blir verdien av prisen beskattet som ordinær inntekt til den ansatte og er fradragsberettiget for arbeidsgiveren. Noen fantomplaner krever kvittering av prisen ved å oppfylle bestemte mål, for eksempel salg, fortjeneste eller andre mål. Disse planene refererer ofte til deres phantom lager som prestasjonsenheter. Phantom aksjer og SARs kan gis til noen, men hvis de blir gitt ut bredt til ansatte og utformet for å betale ut ved opphør, er det en mulighet for at de vil bli vurdert pensjonsordninger og vil bli underlagt føderale pensjonsplanregler. Forsiktig planstrukturering kan unngå dette problemet. Fordi SAR og phantom planer er i hovedsak kontantbonuser, må bedrifter finne ut hvordan de skal betale for dem. Selv om utmerkelser utbetales i aksjer, vil ansatte ønske å selge aksjene, i det minste i tilstrekkelige beløp for å betale sine skatter. Er selskapet bare et løfte om å betale, eller legger det virkelig midler til side. Hvis prisen er betalt på lager, er det et marked for aksjen. Hvis det bare er et løfte, vil ansatte tro at fordelen er som fantom som aksje Hvis det er satt i realfonde avsatt til dette formålet, vil selskapet sette etter skatt-dollar til side og ikke i virksomheten. Mange små, vekstorienterte selskaper har ikke råd til å gjøre dette. Fondet kan også være gjenstand for overskudd av akkumulert inntektsskatt. På den annen side, dersom ansatte får aksjer, kan aksjene betales på kapitalmarkeder dersom selskapet går offentlig eller ved overtakere dersom selskapet selges. Phantom aksjer og kontantregulerte SARs er underlagt ansvarskonto, noe som betyr at regnskapskostnadene knyttet til dem ikke avgjøres før de utbetales eller utløper. For kontantavvikte SARs beregnes kompensasjonsutgiften for utmerkelser hvert kvartal ved hjelp av en opsjonsprisemodell da trukket opp når SAR er avgjort for fantomlager, den underliggende verdien beregnes hvert kvartal og trues opp gjennom sluttoppgjørsdatoen . Phantom aksjer behandles på samme måte som utsatt kontant kompensasjon. I kontrast, hvis en SAR er avgjort på lager, er regnskapet det samme som for et alternativ. Selskapet må registrere virkelig verdi av tildelingen ved tilskudd og innregne utgiftene på en tilfredsstillende måte over forventet tjenesteperiode. Hvis prisen er prestasjonsbasert, må selskapet anslå hvor lang tid det vil ta for å nå målet. Hvis ytelsesmåling er bundet til selskapets aksjekurs, må den bruke en opsjonsprisemodell for å bestemme når og om målet vil bli oppfylt. Ansatte Aksjekjøpsplaner (ESPP) Arbeidsoppkjøpsplaner (ESPPs) er formelle planer om å tillate ansatte å sette opp penger over en periode (kalt en tilbudsperiode), vanligvis ut av skattepliktig fradrag for å kjøpe aksjer ved utgangen av tilbudsperioden. Planer kan kvalifiseres i henhold til Seksjon 423 i Internal Revenue Code eller ikke-kvalifisert. Kvalifiserte planer gir ansatte mulighet til å behandle kapitalgevinster på gevinster fra aksjer som er oppnådd i henhold til planen dersom regler som ligner på ISOs oppfylles, viktigst at aksjer holdes i ett år etter utøvelsen av muligheten til å kjøpe aksjer og to år etter den første dagen i tilbudsperioden. Kvalifiserende ESPP har en rekke regler, viktigst: Bare ansatte i arbeidsgiveren som støtter ESPP og ansatte i foreldre eller datterselskaper kan delta. Planer må godkjennes av aksjonærer innen 12 måneder før eller etter planenes vedtak. Alle ansatte med to års tjeneste må inngå, med enkelte unntak tillatt for deltidsansatte og midlertidige ansatte samt høyt kompenserte ansatte. Ansatte som eier mer enn 5 av selskapets kapitalbeholdning, kan ikke inkluderes. Ingen ansatt kan kjøpe mer enn 25.000 aksjer, basert på aksjene til virkelig verdi i begynnelsen av tilbudsperioden i et enkelt kalenderår. Maksimumsperioden for en tilbudsperiode må ikke overstige 27 måneder, med mindre kjøpesummen kun er basert på virkelig verdi på kjøpstidspunktet, i hvilket tilfelle tilbudsperioder kan være opptil fem år. Planen kan gi opptil 15 rabatt på enten prisen i begynnelsen eller slutten av tilbudsperioden, eller et valg av det nederste av de to. Planer som ikke oppfyller disse kravene er ikke-kvalifiserte og har ingen spesielle skattefordeler. I en typisk ESPP, skriver ansatte inn i planen og angir hvor mye som skal trekkes fra deres lønnsslipp. I en tilbudsperiode har de deltakende ansatte midler som regelmessig trekkes fra deres lønn (etter skatt) og holdes i utpekte kontoer i forberedelse til aksjekjøpet. Ved utløpet av tilbudsperioden brukes hver deltaker akkumulerte midler til å kjøpe aksjer, vanligvis til en spesifisert rabatt (opptil 15) fra markedsverdien. Det er svært vanlig å ha en tilbakekallingsfunksjon der prisen den ansatte betaler, er basert på den laveste prisen i begynnelsen av tilbudsperioden eller prisen ved utløpet av tilbudsperioden. Vanligvis tillater en ESPP deltakerne å trekke seg fra planen før tilbudsperioden avsluttes og få sine akkumulerte midler tilbake til dem. Det er også vanlig å la deltakerne som er i planen, endre tiden på lønnsfradragene etter hvert som tiden går. Ansatte blir ikke beskattet før de selger aksjen. Som med opsjonsopsjoner er det en periode på én år å kvalifisere for spesiell skattemessig behandling. Dersom arbeidstakeren holder aksjene i minst ett år etter kjøpsdato og to år etter tilbudsperiodens begynnelse, er det en kvalifiserende disposisjon, og arbeidstaker betaler vanlig inntektsskatt på den minste av (1) hans eller hennes faktiske fortjeneste og (2) forskjellen mellom aksjekursen i begynnelsen av tilbudsperioden og diskontert pris fra og med den datoen. Eventuell annen gevinst eller tap er en langsiktig gevinst eller tap. Dersom holdingsperioden ikke er oppfylt, er det en diskvalifiserende disposisjon, og arbeidstaker betaler ordinær inntektsskatt på forskjellen mellom kjøpesummen og aksjeværdien fra kjøpsdatoen. Eventuell annen gevinst eller tap er en gevinst eller tap. Hvis planen ikke gir mer enn 5 rabatt av den virkelige markedsverdien av aksjer på tidspunktet for trening og ikke har en tilbakekallingsfunksjon, er det ingen regnskapsmessig kompensasjon. Ellers må utmerkelsene regnes for omtrent det samme som enhver annen type aksjeopsjon. De fleste ledere og ansatte ønsker ikke å tenke på det når de aksepterer en ny stilling, men det er nært sikkert at de en dag vil forlate deres ny arbeidsgiver. Erfaring forteller oss at en betydelig andel av dem som en dag vil forlate, vil forlate i mindre enn vennlige forhold. Hvis du valgte å ikke forhandle din avgangspakke før du tok din siste jobb, kan du finne deg selv å stille spørsmålet om at arbeidsgiveren gir meg en rettferdig avgangspakke. Den beste tiden til å forhandle en avgangspakke eller kvotseparasjonsavtale er før du godtar det nye posisjon. Når du begynner å jobbe, er det for sent å heve spekteret av ting som ikke fungerer. Og når en side bestemmer seg for å dele veier med den andre, enten det er deg eller din arbeidsgiver, er det virkelig for sent for en vennlig diskusjon. Enhver diskusjon om forbedring av avvik som oppstår etter avgjørelsen om å avslutte vil kreve både hjerner og brawn. Men avgangspakker blir søtsaker hver dag. Denne artikkelen tar opp noen av hensynene til å ta hensyn til når du konfronterer denne saken for deg selv. Som en side, hvis du tilfeldigvis leser dette i løpet av å forhandle om en kompensasjonspakke for en stilling med en ny arbeidsgiver, kan du være interessert i å lese min detaljerte artikkel om emnet på Offer-Letters. berettiget til å vurdere et tilbudsbrev for en ledende jobb og forhandle en bedre avtale. Hvis du er høy nok i bedriftshierarkiet til å forhandle detaljer om kompensasjonspakken og ansettelsesvilkårene, bør du også ta opp vilkårene for en fremtidig avgang. Vurder dine rettigheter Først må du vurdere dine juridiske rettigheter. Uten advokat vil det være vanskelig å fullt ut vurdere alle de grunnene du måtte måtte utfordre din oppsigelse eller avgangspakken du har blitt tilbudt (eller ikke tilbudt, alt etter omstendighetene). Ikke desto mindre bør du umiddelbart finne en kopi av et tilbudsbrev, en velkomstpakke for ansatte, ansattshandbok, e-post og annen dokumentasjon (inkludert aksjeopsjonsbidrag og plandokumenter) relatert til det opprinnelige tilbudet ditt, og eventuelle materialer knyttet til endringen av ditt ansvar eller kompensasjon. Det er ofte nyttig å gå gjennom lønnsstubber for å fastslå påløpt, men ubrukt ferietid og din nøyaktige lønnsfrekvens. I tilfelle du ble gitt en ansettelseskontrakt, vil dine rettigheter sannsynligvis, bedre eller verre, bli angitt i dette dokumentet med en viss grad av spesifisitet. Sannsynligvis vil materialene du samler inn og vurderer tyde på at sysselsetting er sitat-willquot - en juridisk betegnelse som indikerer at din ansettelse er til glede for selskapet og kan bli avsluttet av en eller annen grunn eller ingen grunn. Selv om dette konseptet vil avhenge av loven i staten der du er ansatt, betyr det generelt at sysselsettingskvittering-willquot kan bli avsluttet for noen eller ingen grunn så lenge årsaken ikke er ulovlig under gjeldende lov. Det er mulig at vilkårene for ansettelsen din ble endret muntlig, eller at et forløp i tidligere oppførsel kunne indikere en endring i ansettelsesforholdet ditt. Du bør tenke nøye på om dine forventninger som etablert av arbeidsgiveren ikke ble oppfylt, eller om du ble diskriminert eller pålagt å jobbe i et upassende miljø. Mens i siste instans få terminerte ledere kan være i stand til å etablere slike omstendigheter, er det ikke uvanlig at hardlading og vellykkede personer undervurderer den uhensiktsmessige adferd som de har blitt utsatt for under utøvelsen av deres plikter. Mange slike ledere forsøker å overvinne negative omstendigheter gjennom ren vilje og besluttsomhet. I tilfelle det mislykkes, hjelper det å vurdere situasjonen objektivt. På den annen side kan det være like viktig å nøye vurdere, så objektivt som mulig, eventuelle krav om klage du har, for å avgjøre om det er et rettslig grunnlag for klage. Ikke alle uetiske eller ubehagelige menneskelige oppføringer er tiltak på arbeidsplassen. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere fordelene og verdien av eventuelle potensielle krav. Ved vurderingen av dine rettigheter forsøker du generelt å avgjøre om du har 1) skriftlige, verbale eller andre rettigheter som er uttrykkelig blitt overtrådt av omstendighetene for oppsigelsen eller nivået på selskapets avgangstilbud 2) grunnlag for krav som kan være avgjort i forbindelse med en gjensidig avtale, og 3) innflytelse for å engasjere selskapet i en åpen forhandling av avgangspakken. Ved å forhandle et tilbud om sysselsetting, utfører ledere med advokater for råd ofte ofte de direkte forhandlinger selv. Det er mange gode grunner til dette, det viktigste er behovet for å opprettholde og styrke de gode følelsene mellom arbeidsgiver og den potensielle nye medarbeider. Situasjonen er reversert når man forhandler om en forbedret avgangspakke. I de fleste tilfeller er det avgjørende å ansette en advokat for å vise arbeidsgiveren at han er seriøs. Mens ansette en erfaren advokat ikke automatisk oppnå dette, er det ekstremt vanskelig å etablere alvor når du håndterer saken selv. Forutsatt at du for øyeblikket går alene, er det avgjørende å forstå at de fleste selskaper vil gi deg noen avskedigelse i retur for å utføre en utløsning av alle krav du kan bringe mot selskapet, dets offiserer, styremedlemmer og andre som gjør bud. I den utstrekning selskapet tilbyr for å betale deg noe som ikke er påkrevd av statlig eller føderal lov, er den i retur for utgivelsen din. Så det er en terskel saks skyld at du ikke signerer noe dokument som inneholder frigjøring av krav. Du bør sterkt vurdere å ha noen dokumenter som ble tilbudt for din underskrift vurdert av en advokat før du signerer noe i denne situasjonen. Fra et praktisk synspunkt kan selskapet puste et mildt sukk når du signerer utgivelsen. Inntil utgivelsen er signert, avhengig av selskapets oppfatning av 1) din evne til å hevde sanne lovkrav og 2) din vilje til å forfølge dem med passende råd, har du en viss grad av innflytelse. Mengden av innflytelse kan i tillegg avhenge av lokalet der du kan forfølge dine krav, domstolene foretrekkes, voldgift blir disfavored. Dette vil avhenge av dine skriftlige avtaler og gjeldende lover. Hva å spørre om Nivået på oppnådde avgangsvederlag er høyt avhengig av arbeidstakerens stilling, selskapets størrelse og tilstand og omstendighetene som gjelder oppsigelsen av ansettelsen. Som et resultat er det veldig vanskelig å oppsummere hva noen enkeltpersoner med rimelighet kan be om i en generell artikkel som denne. Når det gjelder avgangsvederlag, tenker vi vanligvis når det gjelder tid - et visst antall uker eller måneders grunnlønn, til å begynne med. En underliggende begrunnelse for å betale avgangsvederlag er lengden på de ansatte tjenestene til selskapet. Et annet er hvor mye tid som kreves for å tillate den ansatte å finne en tilsvarende posisjon uten å lide økonomisk trengsel. På de høyere nivåene av bedriftens stige, bærer disse konseptene mindre vekt enn det er mer brede ideer om hensiktsmessighet - vanligvis basert på lokal eller industriell tilpasset. Noen vil si at når det gjelder å håndtere en daglig leder, er de ledende lederne som er avskediget tilbøyelige til å behandle en kollega som de selv ønsker å bli behandlet. Som en juridisk sak blir det selskapet som nylig har gitt til tilsvarende utsatte ansatte, en standard som selskapet ofte kan avholde. Det er viktig å vurdere hva du vet om hva andre oppsatte ansatte har mottatt, hva det oppgitte selskapet quotpolicyquot kan være og hvilke unntak som tidligere har blitt gjort til enhver regel. Hvis bonuser eller provisjoner utgjør en betydelig del av kompensasjonen, er det også fornuftig å vurdere om det finnes argumenter for å søke noen eller alle disse forventningene i en avgangspakke. For eksempel kan en leder som stengte en stor avtale som ville ha ført til en provisjon eller bonus ved årsskiftet, hevde at noe eller hele betalingen skulle inngå som en del av avgang. Aksjeopsjon eller innskuddsbeholdninger fortjener også vesentlig hensyntagen. En nøye analyse av hvordan oppsigelsen av arbeidet vil påvirke forventningene, samt den resterende tiden til å utøve berørte aksjer, er avgjørende. Det er typisk for en ansatt å ha bare nitti dager eller mindre til å utøve berørte opsjoner etter avslutning. Dette plasserer medarbeideren i en situasjon der de må ta stor økonomisk risiko for å utøve sitat pengekvotene ved å investere sine egne penger i en illikvide sikkerhet. Eller det kan føre til at potensielt verdifulle alternativer blir lov til å utløpe. En ordentlig avgangspakke kan i noen tilfeller mer lønnsomt fokusere på endringer i aksjeopsjoner eller begrensede aksjerettigheter (for eksempel å gi ytterligere tid til å utøve eller akselerere innvinning av uvestede alternativer) enn på kontante hensyn. Igjen, dette er et område hvor profesjonell assistanse (juridisk, regnskap eller begge) kan være verdt sin vekt i gull. Andre faktorer som er verdt å vurdere inkluderer betaling for påløpt, men ubrukt ferie (obligatorisk i stater som California), omforhandling eller eliminering av eventuelle eksisterende konkurranse - eller ikke-oppfordringsavtaler, avtale om karakterisering av oppsigelse og forutsetning av forhåndsdefinerte ansettelsesreferanser, å holde besittelse av bærbar eller hjemmekontor forretningsmateriell, rettidig refusjon av virksomhetsutgifter, gjenforhandling eller begrensning av virkningen av tidligere eksisterende konfidensialitetsbestemmelser og lignende. En utøvende eller ansatt kan ha tilleggsrettigheter i henhold til lovgivningen om nasjonale og statlige kvoter for sluttkvoter, hvor oppsigelse av et betydelig antall ansatte av et selskap innen en periode utløser automatisk rett til avgangsbidrag eller forhåndsvarsel om opphør. Slike kvoter Aktuelle rettigheter er utenfor rammen av denne artikkelen, men garanterer analysen av en advokat der det er aktuelt. Å få en bedre avbestillingspakke Hvis du befinner deg, som så mange andre, med et uegnet avgangstilbud fra arbeidsgiveren din, og ingen forhåndsavtale som gir noe annet, starter du prosessen med ryggen mot veggen. Selskapet har de fleste praktiske kortene. De kan kutte deg fra dine kolleger og kan nekte deg tilgang til din e-post og rolodex. De har rikelig med tilgang til advokater for å utarbeide utgivelsesdokumenter og separasjonsavtaler og kan dangle noen trengte penger for å lokke deg til å inngå avtaler. De kan pålegge vilkårlige frister for deg å bestemme om du vil godta deres avgangstilbud (en taktikk begrenset noe etter føderal lov dersom du er 40 år eller eldre). Fra anekdotisk erfaring ser det ut til at det overveldende flertallet av urepresenterte medarbeidere i denne situasjonen bare velger å quottake hva selskapet tilbyr. Quot Det er den minste motstandsveien i en ofte emosjonell og vanskelig tid. For de som velger å forhandle for en bedre avgangspakke med en gjennomtenkt strategi og nøye modulert men målrettet tilnærming, kan det være gode økonomiske, følelsesmessige og karrierefordeler. En klarert advokat som forstår området kan gi betydelig hjelp til å oppnå en vellykket oppløsning. Uansett hva du velger, og uansett ditt utfall, bør du løse, før du avslutter forhandlinger for din neste jobb, å forhandle for avgangspakken din på forhånd. Copyright 2002-2009 Gary A. Paranzino. Forfatteren representerer personer som vurderer å forlate eller som har forlatt sin stilling, enten det er frivillig eller ufrivillig. I disse situasjonene handler Gary Paranzino direkte med arbeidsgiveren og dets råd for å forbedre separasjonsbetingelsene og avlaster arbeidstakerne fra å gjøre det alene. Lær mer om utjevning av spillefeltet og å få en bedre avgangspakke når du forlater arbeidsgiveren din. For informasjon om å forhandle om et bedre sysselsettingstilbud i din neste jobb, se forfatterens relaterte artikkel her. Gary A. Paranzino. innrømmet å trene i California og New York Gary Paranzino har praktisert lov i over 22 år. Han fungerte som General Counsel og Chief Legal Officer for to fremtredende venture-finansierte teknologibedrifter, PointCast og Ashford, hvor han forhandlet og utarbeidet tilbudsbrev, ansettelsesavtaler og separasjonsavtaler for konsernsjef, ledere og ansatte, og klarte flere masseoppsigelser som innebar reduksjoner i Force (RIF), posisjon elimineringer og anlegg avsluttende problemer. Tidligere representerte han Wall Street-firmaer og mediebedrifter i høyprofilerte rettssaker i New York. Han er utdannet ved Cornell University og sin Law School. I dag tilbringer han i privat praksis en betydelig del av sin tid som representerer ledere og ansatte som går inn i og forlater teknologibedrifter, finansielle firmaer og multinasjonale selskaper. Besøk Paranzinos nettsted for mer informasjon. Ansvarsfraskrivelse Denne artikkelen gir bare generell bakgrunnsinformasjon. Det er ikke en erstatning for å få faglig rådgivning basert på de unike forholdene i din personlige situasjon og din gjeldende lokal lovgivning. Ingen advokat-klient forhold er opprettet av en besøkende som leser eller handler om innholdet på dette nettstedet. En advokat-klient forhold kan kun opprettes med memy advokatfirma ved å inngå en skriftlig, utført engasjement eller beholder avtale. Hvis du er interessert, vennligst besøk min nettside for å kontakte meg for å diskutere potensielt å bli kunde. Hvordan får jeg en bedre executive severance-pakke En advokatvisning av Gary A. ParanzinoTen Skattetips for aksjeopsjoner Hvis din bedrift tilbyr deg begrenset aksje, aksjeopsjoner eller visse andre insentiver, må du høre opp. Det er store potensielle skattefeller. Men det er også noen store skattefordeler hvis du spiller kortene dine riktig. De fleste selskaper gir noen (minst generelle) skatteråd til deltakerne om hva de burde og burde ikke gjøre, men det er sjelden nok. Det er en overraskende mengde forvirring om disse planene og deres skattepåvirkning (både umiddelbart og nede på veien). Her er 10 ting du bør vite om aksjeopsjoner eller tilskudd er en del av betalpakken. 1. Det finnes to typer aksjeopsjoner. Det er incentivopties (eller ISOs) og ikke-kvalifiserte aksjeopsjoner (eller NSOer). Noen ansatte mottar begge. Din plan (og ditt opsjonsbidrag) vil fortelle hvilken type du mottar. ISOs skattes mest gunstig. Det er generelt ingen skatt på det tidspunkt de er innvilget og ingen vanlig skatt når de utøves. Deretter, når du selger aksjene dine, betaler du skatt, forhåpentligvis som en langsiktig kapitalgevinst. Den vanlige kapitalgevinstperioden er ett år, men for å få kapitalgevinstbehandling for aksjer ervervet via ISO, må du: (a) holde aksjene i mer enn et år etter at du har utnyttet opsjonene og (b) i hvert fall selger aksjene to år etter at ISO-ene dine ble gitt. Den sistnevnte toårige regelen fanger mange mennesker uvitende. 2. ISOs har en AMT-felle. Som jeg nevnte ovenfor, når du trener en ISO, betaler du ingen vanlig skatt. Det kan ha slått deg av den kongressen og skattemyndighetene har en liten overraskelse for deg: den alternative minimumskatten. Mange mennesker er sjokkert over å finne ut at selv om deres utøvelse av en ISO utløser ingen vanlig skatt, kan det utløse AMT. Vær oppmerksom på at du ikke genererer penger når du trener ISO, så du må bruke andre midler til å betale AMT eller ordne å selge nok lager på tidspunktet for trening for å betale AMT. Eksempel: Du mottar ISOs for å kjøpe 100 aksjer til dagens markedspris på 10 per aksje. To år senere, når aksjer er verdt 20, trener du, betaler 10. 10 spredningen mellom treningsprisen og 20-verdien er underlagt AMT. Hvor mye AMT du betaler vil avhenge av andre inntekter og fradrag, men det kan være en flat 28 AMT-rate på 10 spredningen, eller 2,80 per aksje. Senere selger du aksjen til en fortjeneste, du kan kanskje gjenopprette AMT gjennom hva som er kjent som en AMT-kreditt. Men noen ganger, hvis lageret krasjer før du selger, kan du bli sittende fast og betale en stor skatteregning på fantominntekt. Det som skjedde med ansatte rammet av dot-com-busten i 2000 og 2001. I 2008 gikk kongressen en spesiell bestemmelse for å hjelpe de ansatte ut. (For mer om hvordan å hevde at lettelse, klikk her.) Men stol ikke på kongressen gjør det igjen. Hvis du utøver ISO, må du planlegge riktig for skatten. 3. Ledere får ikke-godkjente alternativer. Hvis du er en leder, er du mer sannsynlig å motta alle (eller i det minste de fleste) alternativene dine som ikke-kvalifiserte alternativer. De er ikke beskattet så gunstig som ISOs, men i det minste er det ingen AMT-felle. Som med ISOs, er det ingen skatt på det tidspunktet opsjonen er gitt. Men når du utøver et ikke-kvalifisert alternativ, skylder du vanlig inntektsskatt (og, hvis du er en ansatt, Medicare og annen lønnsskatt) på forskjellen mellom prisen og markedsverdien. Eksempel: Du får opsjon på å kjøpe aksjer til 5 per aksje når aksjene handles på 5. To år senere trener du når aksjen handles med 10 per aksje. Du betaler 5 når du trener, men verdien på den tiden er 10, så du har 5 av kompensasjonsinntekt. Så, hvis du holder aksjen i mer enn et år og selger det, bør salgsprisen over 10 (ditt nye grunnlag) være langsiktig kapitalgevinst. Treningsalternativer tar penger, og genererer skatt til oppstart. Det er derfor mange som bruker alternativer til å kjøpe aksjer og selger disse aksjene samme dag. Noen planer tillater enda en kontantløs trening. 4. Begrenset aksje betyr vanligvis forsinket skatt. Hvis du mottar lager (eller annen eiendom) fra arbeidsgiveren din med vilkårene som er vedlagt (for eksempel må du være i to år for å få det eller beholde det), gjelder spesielle regler for begrenset eiendom i henhold til avsnitt 83 i Internal Revenue Code. Seksjon 83 regler, kombinert med opsjoner på aksjer, gir mye forvirring. Først må vi vurdere rent begrenset eiendom. Som gulrot å bo hos selskapet, sier arbeidsgiveren din om du forblir hos selskapet i 36 måneder, vil du bli tildelt 50.000 aksjer. Du trenger ikke å betale noe for aksjen, men det er gitt til deg i forbindelse med å utføre tjenester. Du har ingen skattepliktig inntekt til du mottar aksjen. I virkeligheten venter IRS 36 måneder for å se hva som vil skje. Når du mottar aksjen, har du 50.000 inntekter (eller mer eller mindre, avhengig av hvordan disse aksjene har gjort i mellomtiden.) Inntektene er beskattet som lønn. 5. IRS vil ikke vente for alltid. Med begrensninger som vil bortkomme med tiden, venter IRS alltid på å se hva som skjer før du beskatter det. Men noen begrensninger vil aldri bortfalle. Med slike ikke-bortfallsbegrensninger, vurderer IRS eiendomsfeltet for disse restriksjonene. Eksempel: Din arbeidsgiver lover deg lager hvis du forblir hos selskapet i 18 måneder. Når du mottar aksjen, vil det bli gjenstand for permanente restriksjoner i henhold til en avtale om kjøp av aksjer for å selge aksjene til 20 per aksje hvis du noen gang forlater selskapet. IRS vil vente og se (ingen skatt) for de første 18 månedene. På det tidspunktet vil du bli beskattet på verdien, som sannsynligvis vil være 20 gitt videresalgsrestriksjonen. 6. Du kan velge å bli beskattet før. De begrensede eiendomsreglene adopterer generelt en ventetid-og-se-tilnærming for restriksjoner som til slutt vil bortfalle. Likevel, under det som er kjent som et 83 (b) valg, kan du velge å inkludere verdien av eiendommen i din inntekt tidligere (i realiteten uten hensyn til begrensningene). Det kan høres motintuitivt å velge å inkludere noe på selvangivelsen før det kreves. Likevel er spillet her for å prøve å inkludere det i inntekt til en lav verdi, og låse i fremtidig kapitalgevinstbehandling for fremtidig verdsettelse. For å velge nåværende skatt, må du skrive skriftlig 83 (b) valg med IRS innen 30 dager etter mottak av eiendommen. Du må rapportere om valget av hva du mottok som kompensasjon (som kan være liten eller til og med null). Deretter må du legge ved en annen kopi av valget til selvangivelsen. Eksempel: Du tilbys lager av din arbeidsgiver til 5 per aksje når aksjene er verdt 5, men du må forbli hos selskapet i to år for å kunne selge dem. Du har allerede betalt rettferdig markedsverdi for aksjene. Det betyr at innlevering av et 83 (b) valg kunne rapportere nullinntekt. Likevel, ved å arkivere det, konverterer du hva som vil være fremtidig ordinær inntekt i gevinst. Når du selger aksjene mer enn et år senere, vil du være glad for at du arkiverte valget. 7. Restriksjoner alternativer forvirring. Som om reglerne for begrenset eiendom og aksjeopsjoner ikke var kompliserte nok, noen ganger må du håndtere begge settene av regler. For eksempel kan du bli tildelt aksjeopsjoner (enten ISOs eller NSOs) som er begrensede rettigheter til dem vest over tid hvis du bor hos selskapet. IRS venter generelt på å se hva som skjer i et slikt tilfelle. Du må vente to år for valgene dine til å vestre, så det er ingen skatt til den opptjeningsdagen. Deretter tar aksjeopsjonsreglene over. På det tidspunktet ville du betale skatt under enten ISO - eller NSO-reglene. Det er også mulig å gjøre 83 (b) valg for kompenserende aksjeopsjoner. 8. Du trenger ekstern hjelp. De fleste bedrifter prøver å gjøre en god jobb med å se etter dine interesser. Tross alt er aksjeopsjonsplaner vedtatt for å oppnå lojalitet, samt gi insentiver. Likevel vil det vanligvis betale for å ansette en profesjonell for å hjelpe deg med å håndtere disse planene. Skattereglene er kompliserte, og du kan ha en blanding av ISO, NSO, begrenset lager og mer. Selskaper gir noen ganger personlig skatte - og finansplanlegging til toppledere som en fordel, men sjelden gir de dette for alle. 9. Les dokumentene Jeg er alltid overrasket over hvor mange kunder som søker veiledning om hvilke typer opsjoner eller begrenset lager de har blitt tildelt som ikke har dokumentene sine eller ikke har lest dem. Hvis du søker utenfor veiledning, vil du gi kopier av alt ditt papirarbeid til din rådgiver. Det papirarbeidet bør inkludere selskapets plandokumenter, eventuelle avtaler du har signert som på noen måte henviser til opsjonene eller begrenset lager, og eventuelle tilskudd eller tildelinger. Hvis du faktisk har aksjesertifikater, gi også kopier av dem. Selvfølgelig foreslår Id selv å lese dokumentene dine først. Det kan hende du finner ut at noen eller alle dine spørsmål besvares av materialene du har mottatt. 10. Pass på den fryktede delen 409A. Endelig pass opp for en bestemt Internal Revenue Code-seksjon, 409A, vedtatt i 2004. Etter en periode med forvirrende overgangsveiledning regulerer det nå mange aspekter av utsatt kompensasjonsprogrammer. Når du ser en henvisning til avsnitt 409A som gjelder for en plan eller et program, få litt hjelp utenfor. For mer på 409A, klikk her. Robert W. Wood er en skatteadvokat med en landsdekkende praksis. Forfatteren av mer enn 30 bøker, inkludert Skattedirektoratet for erstatningskompensasjon (4. utg. 2009), kan nås på woodwoodporter. Denne diskusjonen er ikke ment som juridisk rådgivning og kan ikke påberopes for noe formål uten tjenester av en kvalifisert profesjonell.
No comments:
Post a Comment